کلمات قصار امام خمینی(رحمة الله علیه) _قسمت اول
ادای تکلیف
مهم برای ما این است که ما به تکلیفمان عمل بکنیم.
نباید نگران باشیم که مبادا شکست بخوریم، باید نگران باشیم که مبادا به تکلیف عمل نکنیم .
تکالیف الهی امانات حق هستند.
ما به وظیفهمان عمل میکنیم، و خدای تبارک و تعالی از ما بیشتر از آنچه قدرت داریم نمیخواهد.
اگر ما به تکلیفی که خدای تبارک و تعالی برای ما تعیین فرموده است عمل بکنیم، باکی از این نداریم که شکست بخوریم.
کشته بشویم تکلیف را عمل کردیم، بکشیم هم تکلیف را عمل کردیم.
ما میخواهیم اسلام را حفظ بکنیم، با کنارهگیری نمیشود حفظ کرد. خیال نکنید که با کنارهگیری تکلیف از شما سلب میشود، تکلیف دو چندان است.
همه ما، مأمور به ادای تکلیف و وظیفهایم، نه مأمور به نتیجه.
ارتش
ملت و ارتش از هم جدایی ندارند.
ارتش ما از ماست و ما از ارتش.
ارتش ما ضامن استقلال کشور ماست.
ارتش ما پشتوانه ملت ماست.
همان طور که ملت بدون ارتش نمیتواند ادامه زندگی بدهد، ارتش هم بدون ملت نمیتواند ادامه زندگی بدهد.
افتخار و آفرین بر ارتشی که در اوج تصمیم جاودانه خود، حصار تعبد طاغوت را شکست.
در ایران نیز که این معجزه عصر به دست ملت انجام گرفت، قوای مسلح متعهد و فرماندهان پاک و میهندوست سهم بسزایی داشتند.
درود بر تمام نیروهای مسلح و متعهد اسلامی، که با گرایش به انقلاب مقدس ایران و به پشتوانه ملت عزیز، کاخ ستمگری را واژگون کردند.
ارتش وقتی میتواند استقلال و غرور خودش را حفظ کند که ببیند خودش هست، نه این که از خارج یک کسی بیاید و مستشارانی بیایند و خواهند او را اداره کنند.
ارتش اساس یک مملکت است، حافظ یک مملکت است و اگر ارتش، اسلامی و فکرش اسلامی بشود، مملکت را به کمال مطلوب میرساند.
اگر سلسه مراتب حفظ نشود ارتش رو به ضعف میرود، و اگر - خدای نخواسته ارتش ما رو به ضعف برود کشور ضعیف خواهد شد.
اگر ارتش اصلاح بشود استقلال کشور حفظ میشود، و اگر - خدای نخواسته - در ارتش یک فسادی باشد استقلال کشور به خطر میافتد.
ارتش اساس و رکن استقلال یک کشور است.
بسیج
بسیج لشکر مخلص خداست.
بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیتیافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بینشانی گرفتهاند.
بسیجشجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفههای آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق میدهد.
بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر دادهاند.
من دستیکایک شما پیشگامان رهایی را میبوسم و میدانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.
حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری، و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود
تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران، یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.
من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان عالم باشد و قرن پانزدهم قرن شکستن بتهای بزرگ، و جایگزینیاسلام و توحید به جای شرک و زندقه، و عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری،وقرن انسانهای متعهد به جای آدمخواران بیفرهنگ باشد.
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم.
ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خود بایستیم.
ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم.
ما برای ادای تکلیف جنگیدهایم و نتیجه فرع آن بوده است.
ما مظلومیتخویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمودهایم.
ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نمودهایم.
این جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی، تحفهای الهی بود که مااز آن غافل بودیم.
ما در جنگ ریشههای انقلاب پربار اسلامیمان را محکم کردیم.
البته دفاع بر هر مسلمی، بر هر انسانی واجب است و ما به حسب امر خدادفاع کردیم از خودمان و دفاع کردیم از اسلام.
جنگ در عین حال که ناگوار بود و شهرهای ما را خراب کرد، ولی برکاتی داشتکه اسلام به دنیا معرفی شد.
جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد، در مقابل اسلام احساسذلت کنند.
جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود، و این جنگاز آدم تا ختم زندگی وجود دارد.
جنگ و دفاع
در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن، آمادگی لازم رزمی راداشته باشد.
ما مرد جنگیم و تسلیم برای مسلمان معنا ندارد.
مبارزات کشور ما عقیدتی است و جهاد در راه عقیده، شکستناپذیر است.
باید با قدرت به پیش برویم و با قدرت، با همه کسانی که به ما میخواهندتجاوز و تعدی کنند مبارزه کنیم.
ما میگوییم، تا شرک و کفر هست مبارزه هست، و تا مبارزه هست ماهستیم.
تنها در سختیها و گرفتاریها و حقگوییها در مقابل قدرتهای شیطانی است کهمدعیان لافزن از متعهدان بی سر و صدا، و خالصان فداکار از مغشوشان ریاکارمتمایز میشوند.
قدرت نظامی و سلاحهان مدرن هرگز نمیتواند با خشم انقلابی و مقدس ملتها مقابلهکند.
اگر فرماندهان پاکدامن متصدی امر باشند، هرگز برای دشمنان کشورها امکانکودتا یا اشغال یک کشور پیش نمیآید و یا اگر احیانا پیش آید، به دستفرماندهان متعهد شکسته شده و ناکام خواهد ماند.
اسلام وقتی هم که جنگ میکرد، جنگ کردنش مثل جنگ کردنهای کشورگشاهانبوده است که بخواهد یک کشوری را بگیرد، اسلام میخواسته آدم درست کند.
ذکر فداکاریها و مجاهدات مجاهدین صدر اسلام، نه تنها در امروز بلکه تا ابداسلام را زنده نگه میدارد.
در میدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید، هر مقدار که عظمتداشته باشد مقصود و ایده انسان، به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.
آن مذهبی که جنگ در آن نیست ناقص است.
ما را نترسانید از این که نظامی میآوریم، ما نظامیهای شما را دفنشانمیکنیم.
ما برای میهن عزیزمان، تا شهادت یکایک سلحشوران ایران زمین مبارزهمیکنیم، و پیروزی ما حتمی است.
آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان، با سرمایهداری و رفاهطلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانهاند.
خدا به ما تکلیف کرده است که با این مخالفین اسلام و مخالفین ملت اسلاممبارزه کنیم.
ما تا آخرین نفس ایستادهایم.
تکلیف ما این است که در مقابل ظلم بایستیم.
دفاع از مملکت اسلامی،دفاع از نوامیس مسلمین، از واجبات شرعیه الهیهایاست که بر همه ما واجب است.
دفاع هم یک حق مسلمی است که اسلام و غیراسلام برای انسان قائل است.
باید هشیار باشید که نباید ما دشمن را خوار و ضعیف بشماریم.
با اتکال به خدای قادر مجهز شوید به سلاح و صلاح، که خدای بزرگ با شماست.
حج
حج از آن روزی که تولد پیدا کرده است ، اهمیت بعد سیاسیاش کمتر از بعدعبادیاش نیست .
حج تنظیم و تمرین و تشکل این زندگی توحیدی است . حج عرصه نمایش ، و آیینهسنجش استعدادها و توان مادی و معنوی مسلمانان است .
یکی از مهمات فلسفه حج، ایجاد تفاهم و تحکیم برادری بین مسلمین است .
بیتی که برای قیام تاسیس شده است، آن هم قیام للناس ، پسباید برای همین مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود .
این بیت معظم برای ناس بنا شده و برای قیام ناس .
همه مسلمانان باید در تجدید حیات حج و قرآن کریم ، و بازگردنداندن این دو ،به صحنههای زندگیشان کوشش کنند .
حج بیروح و تحرک و قیام، حج بیبرائت ، حج بیوحدت ، و حجی که از آن هدم کفرو شرک بر نیاید حج نیست .
ان شاء الله - ما نخواهیم گذاشت از کعبه و حج ، این منبر بزرگی که بر بلندایبام انسانیت باید صدای مظلومان را به همه عالم منعکس سازد ، و آوای توحید راطنین اندازد ، صدای سازش با آمریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود .
در مکه مکرمه بتها را بشکنیم ، و شیاطین را که در راس آنها شیطان بزرگاست ، در عقبات رمی کنیم و طرد نماییم ، تا حجخلیل الله و حبیب الله و ولی الله مهدی عزیز را بجا آورده باشیم .
این پدر توحید و بتشکن جهان به ما و همه انسانها آموخت که قربانی در راهخدا ، پیش از آن که جنبه توحیدی و عبادی داشته باشد ، جنبههای سیاسی و ارزشهایاجتماعی دارد .
ای گویندگان ! نویسندگان! در اجتماعات بزرگ ، عرفات و مشعر و منا و مکهمعظمه و مدینه منوره ، مسائل اجتماعی و سیاسی مناطق خود را به گوش برادرانایمانی برسانید ، و از هم طلب نصرت کنید .
مسلمین اگر حج را پیدا کنند ، آن سیاستی که در حج به کار رفته است از طرفاسلام ، همان را پیدا کنند کافی است برای این که استقلال خودشان را پیدا کنند .
اعلان برائت از مشرکان، که از ارکان توحیدی و واجبات سیاسی حج است ، بایددر ایام حج به صورت تظاهرات و راهپیمایی ، با صلابت و شکوه هر چه بیشتر و بهتربر گزار شود .
فریاد برائت ازمشرکان مخصوص به زمان خاص نیست ، این دستور است وجاوید .
به منا روید و آرزوهای حقانی را در آن جا دریابید ، که آن ، قربانی نمودنمحبوبترین چیز خویش در راه محبوب مطلق است . و بدانید تا از این محبوبها ، کهبالاترینش حب نفس است- و حب دنیا تابع آن است - نگذرید به محبوب مطلقنرسید .
در سعی بین صفا و مروه ، با صدق و صفا سعی در یافتن محبوب کنید ، که با یافتناو همه بافتههای دنیایی گسسته شود ، و همه شکلها و تردیدها فرو ریزد ، و همهخوف و رجاهای حیوانی زایل شود .
در طواف حرم خدا که نشانه عشق به حق است ، دل را از دیگران تهی کنید و جانرا از خوف غیر حق پاک سازید ، و به موازات عشق به حق ، از بتهای بزرگ وکوچک ، و طاغوتها و وابستگانشان برائت جویید ، که خدای تعالی و دوستان او ازآنان برائت جستند ، و همه آزادگان جهان از آنان بری هستند .
لبیکگویان برای حق ، نفی شریک به همه مراتب کنید و از خود که منشا بزرگشرک است ، به سوی او - جل و اعلی - هجرت نمایید .
در لبیک - لبیک ، بر همه بتها گویید ، و فریاد بر همه طاغوتهاو طاغوتچهها کشید .
در لمس حجر الاسود ، بیعت با خدا بندید که با دشمنان او و رسولانش و صالحانو آزادگان دشمن باشید ، و به اطاعت و بندگی آنان - هر که باشد و هر جا که باشد- سر ننهید . و خوف و زبونی را از دل بزدایید که دشمنان خدا ، و در راس آنانشیطان بزرگ زبونند ، هر چند در ابزار آدمکشی و سرکوبی و جنایتشان برتری داشتهباشند .
با حال شعور و عرفان به مشعر الحرام و عرفات روید ، و در هر موقف ، بهاطمینان قلب بر وعدههای حق و حکومت مستضعفان بیفزایید ، و با سکوت و سکون ،تفکر در آیات حق کنید .
توجه داشته باشید که سفر حجسفر کسب نیست ، سفر تحصیل دنیا نیست ، سفر الیالله است .
دعا و مناجات
این ادعیه انسان را از این ظلمت بیرون میبرد . وقتی که از این ظلمت بیرونرفت ، انسانی میشود که برای خدا کار میکند ، کار میکند اما برای خدا ، شمشیرمیزند برای خدا ، مقاتله میکند برای خدا ، قیامش برای خداست . نه این است کهادعیه انسان را از کار باز میدارد .
در هر صورت ، ظرایفی در این ادعیه مبارک هست که سابقه ندارد . اینها راتوجه بکنید ، انسان را این ادعیه میتواند حرکت بدهد .
این ادعیه ، در ماه مبارک رجب ، و خصوصا در ماه مبارک شعبان ، اینها مقدمهو آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش میکند ، برای این که مهیا بشود برودمهمانی ، مهمانی خدا .
مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات ، و از عظیمترین معارف الهی ، و ازبزرگترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند ، میتوانند تا حدود ادراکخودشان استفاده کنند .
این ادعیهای که وارد شده است در ماه مبارک و در ماه شعبان ، اینها راهبرماست به مقصد .
در شب قدر مسلمانان با شب زندهداری و مناجات خود ، از قید بندگی غیر خدایتعالی - که شیاطین جن و انساند - رها شده و به عبودیتخداوند در میآیند .
اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد میکنند ، اینها برای این است که نمیدانند ،جاهلند ، بیچارهاند، نمیدانند که این کتاب ادعیه چطور انسان میسازد .
دعا و مناجات این ادعیه انسان را از این ظلمت بیرون میبرد . وقتی که از این ظلمت بیرونرفت ، انسانی میشود که برای خدا کار میکند ، کار میکند اما برای خدا ، شمشیرمیزند برای خدا ، مقاتله میکند برای خدا ، قیامش برای خداست . نه این است کهادعیه انسان را از کار باز میدارد .
در هر صورت ، ظرایفی در این ادعیه مبارک هست که سابقه ندارد . اینها راتوجه بکنید ، انسان را این ادعیه میتواند حرکت بدهد .
این ادعیه ، در ماه مبارک رجب ، و خصوصا در ماه مبارک شعبان ، اینها مقدمهو آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش میکند ، برای این که مهیا بشود برودمهمانی ، مهمانی خدا .
مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات ، و از عظیمترین معارف الهی ، و ازبزرگترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند ، میتوانند تا حدود ادراکخودشان استفاده کنند .
این ادعیهای که وارد شده است در ماه مبارک و در ماه شعبان ، اینها راهبرماست به مقصد .
در شب قدر مسلمانان با شب زندهداری و مناجات خود ، از قید بندگی غیر خدایتعالی - که شیاطین جن و انساند - رها شده و به عبودیتخداوند در میآیند .
اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد میکنند ، اینها برای این است که نمیدانند ،جاهلند ، بیچارهاند، نمیدانند که این کتاب ادعیه چطور انسان میسازد .
دعوت به قیام
وصیت من به ملتهای کشورهای اسلامی این است که انتظار نداشته باشید کهاز خارج ، کسی به شما در رسیدن به هدف - که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلاماست - کمک کند . خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحققمیبخشد قیام کنید .
ملتها باید قیام کنند و خودشان را از دستحکومتهای خودشان ، و قدرتهایبزرگ نجات بدهند .
امیدوارم که مسلمانان سایر کشورها از تجربیات مسلمانان ایران پند گرفتهو توی دهن غرب بزنند، و روی پای خود بایستند ، و با تمسک به اسلام بهافتخارات گذشته خود دستیابند .
ای مسلمانان غیرتمند اقطار عالم ! از خواب غفلت برخیزید و اسلام و کشورهایاسلامی را از دست استعمارگران و وابستگان به آنان رهایی بخشید .
آیا برای مسلمانان جهان ننگ نیست که با این همه سرمایههای انسانی و مادی ومعنوی ، با داشتن چنین مکتب مترقی و پشتوانه الهی ، تن به سلطه قدرتمندانمستکبر و دزدان دریایی و زمینی قرن بدهند .
این ملتها هستند که باید نهضت کنند ، قیام کنند و خودشان را از دست اشرارنجات بدهند .
ملتها باید از جا برخیزند، اگر بنشینند و منتظر این باشند که برای آنها ،دیگران بیایند و کاری چه برای جهات مادیشان و چه برای جهات معنویشان ،بکنند ، این اشتباه است .
وظیفه مسلمانان است که قیام در راه اسلام کنند، و دست قدرتهایی را که براینابودی اسلام و برخورداری از منابع مسلمین، مشغول توطئه هستند را قطع کنند.
دردآشنایان جوامع اسلامی، همانان که با محرومان و پابرهنگان میثاق خونبستهاند، باید توجه کنند که در آغاز راه مبارزهاند .
همه ملتهای اسلام با بیداری و با توجه بپاخیزند ، و این دستهای فاسدی کهمیخواهد همه ملتهای اسلام را در تحتسلطه ابرقدرتها قرار بدهد ، آنها را سرجای خودشان بنشانند .
سکوت در مقابل دستگاه فاسد جبار ، برای ملت اسلام ننگ است .
ملتهای مسلمان ، از فداکاری مجاهدین ما در راه استقلال و آزادی و اهداف توسعهاسلام بزرگ ، الگو بگیرند و با پیوستن به هم سد استعمار و استثمار را بشکنندو به پیش ، به سوی آزادگی و زندگی انسانی بروند .
پیروزی ملت مسلمان ایران بدون شک سرمشق خوبی برای سایر ملل ستمدیده جهان ،خصوصا ملتهای خاورمیانه خواهد بود ، که چگونه یک ملتی با اتکا به ایدئولوژیانقلابی اسلام بر قدرتهای عظیم فایق میآید .
روابط و ضوابط
قوای انتظامی - نظامی و سپاه پاسداران ما مجهز به قوه الهی هستند، سلاحشان اللهاکبر است و هیچ سلاحی در عالم مقابل همچو سلاحی نیست.
ارتش و سپاه و بسیج و سایر قوای مسلح نظامی و انتظامی و مردمی ما، پیرو اولیایی هستند که همه چیز خود را در راه هدف و عقیده فدا نموده، و برای اسلام و پیروان معظم آن شرف و افتخار آفریدند.
شما ارتشیان و پاسداران،بسیج، ژاندارمری و شهربانی و تمامی نیروهای مردمی مسلح و تمامی مردمی که جانتان را برای اسلام و ایران فدا میکنید، بهوش باشید که اسلام را معیار حرکتهای خود قرار دهید.
آن قدری که در ارتش و در سپاه و در قوای مسلح دیگر اخلاق کریمه لازم است، شاید در جای دیگری به آن اندازه لازم نباشد.
آن پاسدار و آن ارتشی که در سنگر خودش نماز شب بخواند، این ارتشی مثل شیر مقاومت میکند.
عدم مراعات انضباط سربازی و پاسداری موجب تضعیف قوای مسلح است.
اطاعت از یک فرماندهی که فرمانده اسلام است، واجب است به حسب حکم اسلام، و تخلف حرام است.
ارتشی اگر نظم نداشته باشد ارتشی نیست.
در هیچ قوای مسلح مطلقا، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگهدارند.
هر کس در یک حزب و گروه وارد شد، باید از ارتش و سپاه و سایر قوای انتظامی و نظامی و قوای مسلح خارج شود.
شما باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود جهات نظامی آن از بین میرود.
من به سران ارتش امر میکنم به این که باید در ارتش مسائل سیاسی طرح نشود.
ورود در امور سیاسی همان و حیثیت ارتش از بین رفتن همان!
ارتش باید پاسدار استقلال و امنیت کشور باشد.