دمشق یا دمشق الشام یا به اختصار شام، پایتخت و بزرگترین شهر سوریه است.بنا به قول مشهور، حضرت زینب(سلام الله علیها) در آنجا وفات یافتو حرم مطهر ایشان در منطقة زینبیة دمشق واقع است.و روایت کردهاند که دمشق محل خانة حضرت نوح (علیه السلام) بود و او چوبهای کشتی خود را از کوه لبنان فراهم میآورد.در مورد فتنهها و علائم ظهور و آنچه در دمشق اتفاق میافتد، روایات بسیاری از شورشها، جنگها و زلزلهها در شام و دمشق، خبر میدهد.امّا از آنجا که سفیانی از دمشق خروج میکند، نقش آنجا پررنگتر میشود.در برخی از روایات سفیانی از «وادی یابس» (مرز بین سوریه و اردن) ظهور میکند و در برخی دیگر از دمشق میآید.
در کتاب «غیبت» نعمانی به نقل از امام باقر (علیه السلام) آمده است:
«منتظر بانگ سفیانی باشید که به طور ناگهانی از دمشق شنیده می شود، در این بانگ فرج عظیمی برای شماست، زیرا که این بانگ نوید بخش پیروزی بزرگ شماست».در مورد حوادث زمینهساز خروج سفیانی از پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله) روایت شده است: «هنگامی که کافری در شام به هلاکت رسد، اصهب کافر قیام میکند و تسخیر مرکز، بر او سخت میشود و طولی نمیکشد که او نیز کشته میشود ...»کامل سلیمان نویسندة کتاب «یوم الخلاص» میگوید، مراد از مرکز در این حدیث دمشق است که اصهب در آنجا توسط سفیانی به هلاکت میرسد. همچنین در حدیث دیگری آمده است: «هنگامی که آسیاب بنیعباس بچرخد و پرچمداران پرچم خود را بر زیتونهای شام بیاویزند، خداوند اصهب را هلاک میکند و همة سپاهیانش را به دست آنها [سپاه سفیانی] نابود میسازد و آنگاه پسر هند جگر خواره بر فراز منبر دمشق مینشیند».
منظور از پسر هند جگر خواره، سفیانی است که از نسل ابوسفیان است.
در مورد اولین سرزمینی که سفیانی اشغال میکند، در روایات به نقل از امیرمؤمنان، علی(علیه السلام) چنین آمده است: «[سفیانی] روز جمعه خروج میکند و بر فراز منبر دمشق، قرار میگیرد و آن نخستین منبری است که او صعود میکند، خطبه میخواند، و مردم را به جهاد فرمان میدهد، و از آنها بیعت میگیرد که هرگز با او مخالفت نکنند چه مطابق میلشان باشد چه نباشد».
امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: «چون سفیانی به دمشق نزدیک شود، حاکم دمشق پا به فرار میگذارد، و قبایل عرب بر گرد او میآیند؛ ربیعی، جرهمی، اصهب و دیگر شورشگران علیه او میشورند ولی سفیانی بر آنها غلبه میکند، و بر شام سیطره مییابد».
رسول اکرم(صل الله علیه وآله) میفرمایند: «هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه (کُوَر خمس): دمشق، حَمْص، حلب، اردن، قنّسرین تسلط بیابد، نه ماه برای او بشمارید».
در احادیث آمده است که سپاه سفیانی، پس از ظهور امام زمان(علیه السلام)، به فرمان خداوند در بیابانی به نام بیداء فرو میروند و تنها دو نفر از آنها باقی میماند که فرشتهای به آنها سیلی می زند و چهرة هر دو به پشت برمیگردد، یکی را نزد دشمنان حضرت مهدی(علیه السلام) میفرستد که به آنها انذار بدهد، و دیگری با نام «بشیر» نزد سپاه امام میرود و نابودی سپاه سفیانی را به امام بشارت میدهد. امام علی(علیه السلام) دربارة پایان کار سفیانی اینگونه میفرمایند: «... ساعتی نمیگذرد که تمام سپاهیانش (سفیانی) نابود میشود، پس مهدی(علیه السلام) او (سفیانی) را گرفته و در زیر درخت پرباری که شاخه هایش به دریاچة طبریه متمایل شده سر میبرد و شهر دمشق را به تصرف خویش در میآورد».
همچنین امام علی(علیه السلام) میفرمایند: «برای مصر منبری میسازم، دمشق را سنگ به سنگ ویران میکنم. یهود را از همة سرزمینهای عربی بیرون مینمایم، و جامعة عرب را با این عصایم میرانم، همة اینها را مردی از تبار من انجام میدهد».
همچنین در حدیثی آمده است که حضرت عیسی(علیه السلام) از شرق دمشق از آسمان فرود میآید.
بنابراین همان گونه که ذکر شد، دمشق یکی از کُوَر خمس است که سفیانی آن را تصرف میکند و همچنین در وقایع آخرالزّمان نقش به سزایی دارد.